8 כללים לבניית זוגיות מאושרת

זוגיות מאושרת מהווה מרכיב מכריע לשלוות האדם בחייו. על מנת להגיע למצב זה, יש צורך בהשקעת מאמצים בדיוק כשם שבן אדם חייב להתאמץ כדי לשמור על בריאותו.

זוגיות מאושרת וסודותיה

אם היו שואלים אתכם מה הקריטריונים לשמירת בריאות פיזית טובה, הייתם עונים בספונטניות: לאכול אוכל בריא, לבצע תרגילי התעמלות ולא לעשן. אבל האם הייתם מסוגלים להגיד בקלות כה רבה מה הם הכללים לבניית זוגיות מאושרת? אולי לא. אמנם, כולנו שואפים לחיות זוגיות מאושרת אך האמצעים שבאמצעותם ניתן להגיע למטרה זו חסרים לנו כפי שמעיד שיעור הגירושין הגבוה.

להמרות ההשפעה הפונדמנטלית של קשרי אהבה על חיינו, הכלים להצליח ולשמר את איכות קשרים אלו לא מולדים אצלנו. לא לומדים עליהם בבית הספר, לא מורישים אותם מדור לדור, במיוחד כשהורינו בעצמם ראו את חתונתם מסתיימת בבית המשפט.

הדרך אל האושר

אמנם, מצב זה אינו בלתי הפיך. יחסי זוגיות טובים לא תלויים במזל, במקריות או בנסיבות החיים, אלא בעבודה מתמשכת מבוצעת בהפגנת סבלנות רבה ונחישות. יחס אוהב הוא פרי עבודתם של שני אנשים ועל כל אחד מהם ליצור יחס שעונה לציפיותיו.

נכון שהדבר דורש מיומנות מסוימת, וברגע שמצליחים להגיע להכרת הדבר, יש להבחין בין העיקר לטפל בנוגע לחיים כזוג ולהשתמש בכישרונות אישיים על מנת להצליח ולהפריד בין שניהם. הרבה זוגות טוענים שזה דורש יותר מידי מאמצים. אכן, יש לעבוד כדי להשיג את המטרה אך לא מדובר פה בעבודת פרך! צריכים להשקיע מאמצים באופן תמידי בזוגיות אבל לא מתוך הרגשת עול אלא מתוך כוונת בניה משותפת.

אני אציג בפניכם 8 כללים פשוטים שיעזרו לכם לבנות יחס בריא כלפי בן או בת זוגכם. כפי שתגלו, האתגר האמתי הוא שכל אחד מבני הזוג יחפץ בכנות ליישם אותם.

1. תלמדו להכיר את עצמכם

שלב זה חיוני ביותר. הכירו היטב בעקרונות של עצמכם, כלומר, הנושאים החשובים לכם באמת. לדוגמה, אם אתם רוצים מעבר לכל להביא ילדים לעולם ושבן או בת זוגכם לא רוצה להביא ילדים כלל או שהדבר לא ניתן בגלל בעיה רפואית, אתם עלולים לחוות בעיות רציניות במהלך דרככם כזוג.

יכול להיות גם שיש לכם עקרונות שקשורים למצב כלכלי רצוי, לרמה דתית או רוחנית, לקריירה או אפילו לצורך לחיות בעיר ולא בכפר או להפך.

ובנוגע לרווקים שמחפשים בן או בת זוג לחיים, עליהם לשאול את עצמם על אילו עקרונות הם לא מוכנים לוותר בשום פנים ואופן.

זה לא אומר שיש חובה שעקרונות או כישרונות בני הזוג יהיו זהים. להפך, הבדלים יכולים לגרום למשיכת בן אדם אחד אל בן אדם אחר. אבל אין ספק שאם העקרונות והמידות הבולטות של בני הזוג זהות, קיימים יותר סיכויים לבניית זוגיות מאושרת וחזקה מאשר אצל אנשים אחרים שיש להם מעט במשותף.

2. הבינו שאתם שותפים ולא יריבים

בתוך זוג, כל אחד אמור להיות החבר הכי טוב של השני ולא האויב שלו. יחסי זוגיות המתבססים על יחסי כוח גורמים למצב שבו יש מנצח ומפסיד, שזה אף פעם לא מוביל ליחס בריא. זהו עקרון חשוב מאד שיש לזכור אותו תמיד, ובמיוחד כשנסיבות החיים מעמידים את האחד נגד השני.

יש מקרה נפוץ שבני זוג רבים כל הזמן עבור נושאים זניחים. בגדר הריב האחרון שלהם, האישה התקשרה לבעלה מהבית בזמן שנת הצהריים של תינוקם כדי לבקש ממנו להסיע את ביתם בת השמונה לחוג בלט שלה. בקשה זו גרמה להתנגדות מצד הבעל שמתפקד כמנהל חברה שלא יכול להרשות לעצמו להיעדר שעתיים ממקום עבודתו באמצע היום, כי הדבר יכריח אותו להשלים ולעבוד במהלך סוף השבוע.

שניהם צריכים להבין שיש להם את את אותה המטרה: טובת המשפחה. האישה רוצה שביתם תהינה מהחוג והבעל רוצה לבלות ביחד עם משפחתו בסוף השבוע. הם חייבים להבין שהם שייכים לאותה קבוצה ושיש למצוא פתרון לבעייתם: לרשום את ביתם לחוג בלט שמתקיים בשעות אחרות.

3. הפסיקו להוכיח את השני

יש סיטואציה שכיחה שמתרחשת בקרב בני זוג, שהאישה כל כך עייפה מיום עבודתה, מניקיונות הבית ומשיעורי הבית של הילדים, שהיא לא חושקת ביחסים אינטימיים בלילה. בעלה מתעצבן וטוען שהיא תמיד עייפה מידי. במקום להאשים אותה, מוטב שינתח ויבין את התנהגותו על מנת לגלות דרכים לשיפור המצב.

לדוגמה, אם הוא היה משחרר את בת זוגתו ממספר מטלות והיה תופס יותר פיקוד עם הילדים, זה היה מפנה זמן יקר לאשתו שהיה מאפשר לה לנוח, לקרוא ספר טוב או לעשות אמבטיה חמה ונעימה. אם זה היה קורה, היא קרוב לוודאי הייתה יותר פנויה בראשה ובנפשה ליחסים עם בן זוגה.

לעומת זאת, ברוב המקרים, אם שואלים אישה שמרגישה מקופחת בחיי הזוגיות שלה ושמאשימה את בעלה שהוא לא מפנה לה זמן איכות בשביל עצמה: "כשאת זקוקה לזמן בשביל עצמך, בן זוגך מתנגד לזה?" היא תענה לאחר מחשבה קצרה שאין לבעלה בעיה עם זה ושהיא חושבת שהיא מרגישה אשמה לבקש זמן עבור עצמה. אז הבעיה האמתית יכולה בהחלט להיות קושי להתבטא בצורה ברורה, נעימה ונחושה בנוגע לצרכים אישיים.

4. הביעו את הערכתכם לשני

כשזה תמיד אותו בן אדם שמשלם את החשבונות, שוטף כלים או דואג לטיפול הרכב, בסופו של דבר זה נהיה מצב של הרגל ושוכחים להביע הערכה כלפי בן אדם זה. זה יכול ליצור תחושה שלילית אצל בן/בת הזוג.

חשוב להגיד במילים לשני שמעריכים אותו. כל יום שעובר, יש להביע הערכה מילולית אחד לשני על כל דבר שנעשה, ועוד יותר, להגיד לשני כשמרגישים תחושה של אושר לחיות אתו.

יש גם להגיד תודה כשמקבלים מחמאה. אנשים לא קוראים במחשבות אז הם לא יכולים לנחש מה שאתם לא אומרים להם.

5. הקפידו על כבוד הדדי

לעתים, בני זוג מדברים ביניהם בפחות כבוד משהיו מדברים אל חברים לעבודה או אפילו אל זרים. קללות, חוסר הערכה וליצנות יכולים לגרום לתוצאות הרסניות ליחסי הזוג, גם אם זה ללא כוונה. יש להיזהר במיוחד כשאנחנו עצבניים או מותשים שלא להשליך את כל הזעם על בן/בת הזוג.

אנשים חושבים בדרך כלל שאופן היחס שלהם כלפי הבן זוג לא יגרום לעולם לפרידה אך הם טועים. לאחר כמה שנים של השתלטות, כוחנות או חוסר כבוד, בן אדם יכול להחליט שנמאס לו ושהוא רוצה להתחיל בחיים אחרים במקום אחר. זה יכול לגרום להתעוררות פתאומית ולהכרת הטעויות אך רוב הזמן זה כבר מאוחר מידי, ולכן, יש לשים לב לנושא הזה כשהוא עדיין ניתן לתיקון.

6. קבלו את ההבדלים ביניכם

לעתים קרובות מידי, מנסים לשנות את בן הזוג על מנת שיהפוך לשכפול של עצמנו. להמרות שאנשים יכולים להשתנות, הם תמיד צריכים לעשות זאת לפי הקריטריונים שלהם. גם בתנאים אלו, לא מובטח שיענו לרצוננו במאת האחוזים. מה שכן מובטח, זה שאתם תהיו חולים מלנסות לשנות את השני בכוח ובלי הבחנה!

לדוגמה, אם האישה לא כל כך מסודרת והגבר חולה סדר וניקיון עד כדי כך שהחולצות שלו מסודרות לפי צבעים בארון, זה עלול להביא לסכסוכים ביניהם. במקרה כזה, שני בני הזוג צריכים לעבוד על עצמם ולהבין שאין שיטה יותר טובה מהשנייה ושאף אחד לא ישנה את השני לעולם. הפתרון לזה הוא שהגבר ישמור את אהבתו לסדר ויישם אותה לדוגמה במקום עבודתו ושמנקה תבוא לביתם פעם בשבוע. זה יותר זול מטיפול זוגי!

7. התחלקו בשלטון שווה בשווה

טבעי אבל לא מציאותי לחשוב שתמיד אנחנו יכולים להתנהג כרצוננו. בזוגיות בריאה, כל אחד צריך לדעת לוותר מפעם לפעם לטובת השני ולטובת הזוג. זוגיות מאושרת מצריכה וויתורים, שיתוף פעולה ומשא ומתן.

לדוגמה, נניח שהגבר מתעקש לתלות את מעילו ואת הקסדה שלו על הקיר בכניסת הבית, דבר שמקלקל את צבע הקיר לאורך זמן. אשתו המיואשת אומרת לו שהיא חולמת רק על דבר אחד: לקחת את הקסדה ולתת לו מכות בראש באמצעותה!

 כמובן שזה לא מוביל לשום מקום. הצורה הטובה ביותר לפתור את בעיה זו היא שהאישה מצד אחד תבין שבעלה חייב מקום לסדר את חפציו ולהעריך שהוא עושה מאמצים לפתור את הבעיה- הרי הוא לא זורק אותם על הספה אלא הוא תולה אותם בצורה מסודרת, ומצד שני, היא צריכה להגיד לו בצורה נעימה שהפתרון הנוכחי אינו אידאלי ושיש לחשוב על רעיון מקורי לפתור את הבעיה.

אפשר לדוגמה להציע לו לפנות קצת מקום בארון לחפצים האישיים שלו. כך הוא יוכל להציע הצעה נגדית ולאחר דיון תרבותי בוודאי יגיעו לפתרון המתאים לשניהם.

8. צרו זמן איכות שישריש ויחזק את הזוגיות

יחס זוגי דומה לייצור חי: הוא ימות אם לא דואגים לו. צריכים להקדיש לו זמן ותשומת לב כל יום. הקדישו לפחות 15 דקות כל יום לזוגיות שלכם: תשבו על כוס קפה, תה או יין, צאו להליכה או ריצה משותפת או אפילו תנהלו שיחות טלפון בלי לאפשר לגורמים חיצוניים להפריע לכם.

תנצלו את זמן איכות זה על מנת להחליף דברים שונים מהיום יום: שחתכתם את האצבע עם נייר, שהתעודה של הבן שלכם לא רעה בכלל או אפילו שהכלב של השכנים קופץ גבוה. עשו מאמץ להקשיב לבן זוג בזמן השיחות ביניכם.

נכון שנושאי שיחות אלו לא כאלה מעניינים בפני עצמם, אך לא זו הנקודה. השיחות השגרתיות האלה פועלות לאורך זמן כמו בטון על הזוגיות שלכם. אם אתם מסוגלים להקדיש מספר שעות בשבוע לזוגיות שלכם, לנסוע ביחד לסוף שבוע או אפילו לחופשה ארוכה, עוד יותר טוב. הכי חשוב שתוכלו לא רק לנוח ולהירגע ביחד אלא גם לחלום ביחד…

בהצלחה ולעבודה… בשמחה ובאהבה!

Posted in זוגיות בריאה.