מדוע חשוב ליצור הסכם כלכלי לפני הנישואין או בשנים הראשונות?

זוגות רבים מתלבטים האם ליצור הסכם כלכלי לפני הנישואין. ברוב המקרים ההתלבטות נובעת מאידיאליה ברורה. אנחנו מאוהבים, אנחנו עומדים לפני חתונה, אנחנו רוצים להיות ביחד ואנחנו חולמים על חיים מאושרים זה לצד זה.

למרות שכולנו מקווים שמצאנו את האחת או האחד לתמיד, שיעור הגירושין הגבוה מחייב אותנו לשים כוכבית קטנה ולזכור שהכל יכול לקרות. החיים תזזיתיים ומשתנים ולא תמיד הדברים מסתדרים כמו שאנחנו רוצים וחולמים.

הסכם כלכלי לפני הנישואין יכול לעשות סדר בבלגן ולאפשר לנו לחיות יחד בשקט נפשי, מתוך ידיעה שכל הנושא הכלכלי ברור וכתוב, מסוכם מראש.

זוגות שחתמו על הסכם כלכלי בתחילת הדרך השתמשו בו בהמשך לכתיבת צוואה בגיל מבוגר או תעודת נצח – צוואה דיגיטלית שמוקלטת בווידאו. כך יכלו להעביר אל ילדיהם את הרכוש המשותף ואת הנכסים שכל אחד מהם צבר לפני החתונה בצורה מסודרת.

עושים סדר לפני הבלגן

היום אנחנו מתחתנים בגיל מבוגר יחסית, אחרי שלמדנו, מצאנו עבודה והתחלנו לצבור רווחים. רווקים רבים רוכשים לעצמם דירות ונכסים עוד לפני שמצאו את בן או בת הזוג. הם מגיעים לחתונה עם בנק של נכסים שונים, חסכונות, תיקי השקעות ועוד.

כדי שכל אחד מבני הזוג יתחיל את הדרך המשותפת בראש שקט, מתוך ידיעה שבכל מצב של פרידה הוא יקבל את כל הנכסים שלו ויזכה להמשך רמת חיים כפי שהתרגל לה, חשוב לערוך הסכם כלכלי. ההסכם מבטא את כל הנכסים שיש לבני הזוג ועושה חלוקה שווה מראש, כך שלא צריך להתמודד עם מצבים לא נעימים בהמשך.

שקט נפשי לעתיד

למרות שבתחילת הדרך רובנו לא חושבים על הזקנה, חשוב להבין שהנכסים שאנחנו צוברים לאורך השנים אמורים ללכת איתנו ולעבור בסופו של דבר לילדינו המשותפים. כתיבת צוואה או תעודת נצח היא משהו שנראה רחוק ומשונה עבור זוגות צעירים, אבל כעבור עשרים, שלושים או ארבעים שנה אנחנו מתחילים לחשוב על הנושא.

הסכם כלכלי שנחתם בתחילת הדרך יוצר בסיס הוגן לכתיבת הצוואה, כשאנחנו יודעים מה כל אחד מאיתנו הביא אל השולחן ולאן הנכסים שלנו עוברים אחרי לכתנו.

איפה ואיך חותמים על הסכם?

הסכם ממון לפני הנישואין הוא היום דבר שבשגרה עבור זוגות רבים. את החתימה על ההסכם ואת עריכתו אפשר לעשות דרך ארגונים מתמחים, ביניהם ארגון משפחה חדשה. הארגונים המתמחים יכולים להציע סוגי נוסחים כתובים מראש שאפשר להראות לעורך הדין ולהתייעץ. הם מספקים ייעוץ משפטי בדרך ויוצרים עבורכם הסכם שוויוני והוגן, שמשאיר את חוסר הנעימות בצד.

התהליך כולל ניסוח של ההסכם ולאחר מכן חתימה של שני הצדדים ואישור ההסכם בבית המשפט. למרות שלא מדובר בתהליך רומנטי במיוחד, הוא יכול להקל על שני הצדדים בהמשך הדרך, בין אם יישארו יחד ובין אם ילכו כל אחד לדרכו.

Posted in זוגיות בריאה.